Gastrointestinalni trakt - Funkcija i održavanje zdravlja

Mlada žena bira među raznim vrstama salata dok kupuje namirnice.

Crijevna funkcija - Koliko su važna crijeva za ljude

Ako se riječ „crijevo” upotrijebi u razgovoru, većina će se sudionika vjerojatno namrštiti. Ne želimo se baviti temama kao što je probava, a ponajmanje s njenim zadacima. Niti njenim rezultatima. Previše je neugodno, gotovo neizgovorljivo. Trebali bismo razmotriti drugačiji pristup. I to zato što su crijeva nevjerojatno fascinantan, složeni organ sa sveobuhvatnim učincima na zdravlje i općenito stanje organizma.

Dugačko je dobrih sedam metara: ljudsko crijevo. Otprilike samo jedan metar ove impresivne ukupne duljine može se pripisati debelom crijevu, jer ostatak sačinjava tanko crijevo prepuno zavoja. Zadaci ta dva crijeva se razlikuju, ali i savršeno nadopunjavaju.

Tanko crijevo: div u skučenom prostoru

Glavni dio probave odvija se u tankom crijevu. U njega dolazi dobro mljeveni probavni sadržaj pomiješan sa želučanim sokovima iz želuca koji se u tankom crijevu odmah po dolasku dalje obrađuje. U ovom trenutku je probavni sadržaj još uvijek u prevelikim komadićima za apsorpciju i korištenje u tijelu. To će se promijeniti lučenjem glavnog dijela probavnih enzima (što, na primjer, vrši gušterača): oni melju sastojke hrane na najmanje moguće dijelove.

S obzirom na to da su enzimi obavili svoj posao, tanko crijevo apsorbira hranjive elemente i prebacuje ih u krv i limfu. Od tamo se šire po cijelom tijelu. Radi što učinkovitijeg rada i potpunog iskorištavanja hrane, tanko crijevo nije samo zavojito, već je i njegova površina presavijena, a na tim ispupčenjima nalaze se dodatni nabori, takozvane crijevne resice.

Tako da tanko crijevo doseže nevjerojatnu površinu od do 500 kvadratnih metara: otprilike veličina košarkaškog igrališta! U skladu s time, velika površina može upiti mnogo hranjivih tvari.

Osim probave i apsorpcije hranjivih tvari, tanko crijevo ima druge važne zadatke. Oni uključuje sljedeće:

  • Stvaranje hormona koji koordiniraju probavni proces
  • Unos vode iz probavnog sadržaja
  • Usitnjavanje crijevnog sadržaja

Točno usuglašene crijevne kretnje osiguravaju da je himus dovoljno u kontaktu s hormonima, enzimima i površinom crijeva za upijanje važnih hranjivih tvari.

Djevojčica se igra lišćem i cvijećem na vrtnom stolu.

Debelo crijevo: služi za izvlačenje koristi iz ostataka

Tanko crijevo već filtrira dijelove hrane koje tijelo može iskoristiti. Ali to ni na koji način ne znači da debelo crijevo nema svoju ulogu: ono nastavlja izvlačiti vodu i sol iz crijevnog sadržaja i konačno priprema stolicu.

Što god dođe do debelog crijeva neprobavljeno metabolizira se uz djelovanje crijevnih bakterija: bezbroj različitih vrsta mikroorganizama obrađuje neprobavljive dijelove naše hrane. Muskulatura debelog crijeva gura ostatke, uz preostale otpadne tvari, prema rektumu, do dijela debelog crijeva koji se spušta prema dolje. Tamo se stolica pohranjuje dok ne dođe trenutak da napusti tijelo kroz anus.

Zbog svojih fizioloških zadataka, debelo se crijevo vizualno razlikuje od tankog crijeva koje mu prethodi: umjesto brojnih zavoja i savijanja, stijenka debelog crijeva je ojačana i većeg je opsega.

Crijevna flora: važna zaštita kod čovjeka

Svi mikroorganizmi koji se nalaze u crijevima pripadaju takozvanoj crijevnoj flori. Ona se ne sastoji samo od crijevnih bakterija, koje čine najveću skupinu unutar flore, već i od drugih praživotinja i gljiva.

Zanimljivost: kod odraslog čovjeka crijevne bakterije teže oko 1,5 kilograma.

Njihov posao nije samo probava. Smatra se da pridonose i općenitom stanju zdravlja i imunosnom sustavu.

Crijevna flora sasvim je sigurno neophodni dio našeg probavnog sustava. Često postanemo svjesni njene važnosti tek kada joj se naruši ravnoteža. To se može dogoditi, na primjer, kao posljedica liječenja antibioticima: antibiotici ubijaju štetne bakterije u tijelu, ali često mogu uništiti i „dobre” crijevne bakterije. Ako se mikrobiom ne oporavi na pravilan način od liječenja antibioticima, može doći do proljeva.

Osim toga, smatra se da neravnoteža crijevne flore pridonosi razvoju niza bolesti, uključujući depresiju.

Kako stimulirati crijevnu funkciju i je li ona važna?

Ako crijevo ne funkcionira ispravno, to vam može stvarati tegobe. Stoga je uravnotežena funkcija crijeva temelj našeg općeg zdravlja. Nezdrav životni stil može igrati ulogu kod takvih crijevnih simptoma.

Danas u prehrani pronalazimo premalo vlakana. Prema drugom njemačkom nacionalnom istraživanju o potrošnji hrane, 75 % žena i 68 % muškaraca unose manje vlakana od smjernica kojima se predlaže barem 30 g dnevno. Premalo vlakana čini crijeva lijenima jer je funkcija vlakana da promiču funkciju crijeva tako da na sebe vežu vodu. Time se osigurava fiziološki normalan crijevni tranzit i sprječava pretvrda stolica. Vlaknima je potrebna tekućina da bi nabubrila. Preporučeni svakodnevni unos tekućine za jednu osobu iznosi 2,5 litara. Nažalost, to ne uključuje svakodnevno pivo ili povremenu čašu vina, ali ako popijete dovoljno vode, ništa vas ne sprječava da uživate i u njima.

Do određene mjere i sami možete pozitivno utjecati na crijevne simptome. To možete postići, na primjer, uz više opuštanja u svakodnevnom životu ili prilagođenom dijetom koja vam odgovara. Općenito govoreći, samo slušajte svoje tijelo i naučite prepoznavati čimbenike koji bi mogli potaknuti vaše simptome. Možete odabrati jednu od sljedećih promjena za sebe. Ono što na kraju poluči rezultate razlikuje se od osobe do osobe:

Opustite se:
Izbjegavajte previše stresa i pronađite ravnotežu za svoj profesionalni život. Iskušajte neke lagane sportove koji bi vam mogli odgovarati, kao što je joga ili hodanje.

Krećite se:
Ne morate stalno ići u teretanu. Često je dovoljno uključiti više vježbanja u svakodnevni život, kao što je hodanje stepenicama, šetnja tijekom pauze za ručak ili vožnja bicikla na kratke relacije.

Redovito jedite:
Redovita vremena obroka dovode i do redovite probave kod mnogih ljudi. Pokušajte ne preskočiti obrok. Neki ljudi bolje podnose pet manjih obroka tijekom dana nego, na primjer, dva velika. Iskušajte što vama odgovara i držite se toga.

Jedite polako:
Ostavite si dovoljno vremena za svaki obrok tako da ga ne morate „udahnuti”, nego ga temeljito prožvačite i uživajte u njemu

Jedite svježe:
Izbjegavajte prerađenu hranu koja sadržava mnogo aditiva, trans masti i umjetne zaslađivače. Umjesto toga jedite više integralne hrane s esencijalnim hranjivim tvarima i vitaminima

Jedite zdravo:
Nije stvar u tome da zauvijek izbjegavate čips i pizzu, nego morate biti fokusirani na zdravu hranu. Ukratko: Probajte jesti mnogo povrća, zamijenite proizvode od bijelog brašna proizvodima od integralnog brašna, malo zdravog biljnog ulja i šaka voća svaki dan, to je sve što vam je potrebno za početak. Usput, neke se hranjive tvari smatraju posebno korisnima za crijeva: prehrambena vlakna, prebiotici i probiotici. Ovdje možete saznati više o njima:

Saznajte više

Crijevne tegobe: koji se problemi mogu javiti?

Iako nije najugodnija tema, crijeva su jedno od najvažnijih organa u tijelu. Ako probavni sustav nije uravnotežen i ne obavlja svoju zadaću, to može imati ozbiljne posljedice na zdravlje i općenito stanje organizma.

Pogođene osobe mogu doživjeti crijevne tegobe, koje se mogu razvrstati u dvije kategorije: specifične i nespecifične.

Specifične crijevne tegobe podrazumijevaju simptome izravno povezane s GI traktom:

  • Nadutost
  • Proljev
  • Zatvor
  • Osjećaj punog trbuha

Nespecifične tegobe, koje su možda povezane s neravnotežom u GI traktu mogu se javiti uz specifične tegobe:

  • Glavobolje
  • Povećana podložnost infekcijama
  • Umor
  • Deprimiranost
  • Problemi s kožom
Čovjek odjeven u bijelu majicu kratkih rukava, prikazan samo od boka do ramena, pati od bolova u želucu.

Koji su uzroci crijevnih problema?

Uzroci crijevnih problema mogu biti raznih vrsta, ali oni se najčešći mogu povezati s bolestima poput:

  • Sindrom iritabilnog crijeva
  • Iritabilni želudac
  • Infekcije gastrointestinalnog trakta virusima, bakterijama, gljivama i drugim parazitima
  • Netolerancije ili alergije na određenu hranu
  • Iritacija ili upala slijepog crijeva
  • Upala vrećica u stijenci debelog crijeva (divertikulitis)
  • Hemoroidi
  • Rak crijeva ili crijevni polipi koji predstavljaju preliminarni stadij raka

Osim potencijalne bolesti, crijevne probleme može uzrokovati i loša ili pogrešna prehrana, manjak tjelovježbe, stres ili uzimanje određenih lijekova kao što su antibiotici. Drugi su mogući uzrok funkcionalne gastrointestinalne bolesti kao što su sindrom iritabilnog crijeva ili iritabilni želudac. To su poremećaji kojima izvor nije organski uzrok, ali koji svejedno mogu potaknuti veoma stresne simptome. Ako niste sigurni koji je uzrok vaših simptoma ili ako sumnjate na bolest, nemojte se ustručavati potražiti savjet od liječnika.

Nije uvijek lako prepoznati gastrointestinalne probleme jer mnogo čimbenika igra ulogu. Vaš će liječnik stoga pokušati dobiti najbolju moguću sliku vaše situacije, možda će vas upitati o vašim tegobama i već dijagnosticiranim bolestima. S vama će razgovarati i o poznatim okidačima, trajanju, lokaciji i vrsti boli koju ste iskusili, kao i bilo kakvim pratećim simptomima jer svi ti čimbenici igraju važnu ulogu u izoliranju problema. Vaš će vam liječnik možda postaviti dodatna pitanja o vašim općenitim prehrambenim navikama, bilo kakvim promjenama u sastavu stolice ili urina, kao i o mogućim promjenama tjelesne težine. Možda će pratiti vaše želučane zvukove ili provesti ultrazvuk želuca radi postavljanja dijagnoze. Ponekad je potrebno i testiranje krvi ili gastroskopija ili kolonoskopija.

Kako se ti problemi mogu liječiti na učinkovit način?

Ovisno o vašoj dijagnozi, vaš će vam liječnik preporučiti najprikladniju terapiju. Ako su gastrointestinalni problemi povezani s funkcionalnim GI poremećajem kao što je iritabilni želudac ili sindrom iritabilnog crijeva, koji nemaju organski uzrok, glavna je svrha liječenja ublažavanje simptoma.

Osim toga, možete razmisliti i o tome što vam potiče simptome i promijeniti životne ili prehrambene navike ako je to potrebno. Zdravi životni stil i izbjegavanje hrane koja može uzrokovati pojedinačne probleme može dovesti do bolje probave. Nekoliko dobrih pristupa za opušteniju svakodnevicu i prehranu bogatu vlaknima možete pronaći u poglavlju „Kako stimulirati crijevnu funkciju i je li ona važna?” Na kraju, ako ništa od toga ne pomogne, možete posegnuti za ljekovitom moći bilja. Zahvaljujući jedinstvenoj kombinaciji devet ljekovitih biljaka, Iberogast®, na primjer, može djelovati na više probavnih simptoma funkcionalnih gastrointestinalnih poremećaja i njihovih temeljnih uzroka istovremeno (načelo s više ciljeva) te tako ublažiti razne tegobe gastrointestinalnog trakta.

Muškarac kojeg muči nadutost leži na boku, drži se za bolni trbuh.

Želudac

Ljudski želudac: sofisticirani sustav koji radi bez greške i savršeno je posložen. Ovdje saznajte više o funkciji i strukturi želuca.

Bočica lijeka Iberogast na mahovini, ambalaža pored nje, okruženi šumom.

Iberogast®

Poremećaji u gastrointestinalnom traktu obično ne samo da su iznimno neugodni i povezani s nizom problema, nego nam i često još više otežavaju svakodnevni život. Dobro je da postoji Iberogast®: kombinacija devet ljekovitih biljaka djeluje i na temeljne uzroke i na neugodne simptome.

Sve o lijeku Iberogast®